Obecnie coraz więcej firm oferuje przyszłym pracownikom zatrudnienie w oparciu o umowę B2B. Formuła ta pozwala nie tylko na dużą elastyczność, ale przede wszystkim znaczne obniżenie kosztów. Pracodawca, który zdecyduje się na zatrudnienie B2B, nie musi bowiem opłacać dodatkowych podatków i odprowadzać składek emerytalnych, jak to bywa w przypadku standardowej umowy. Taka forma współpracy ma również swoje wady, m.in. brak klarownych przepisów co do zakazu konkurencji. Warto zatem dokładnie przeanalizować plusy i minusy tego typu umowy, a następnie dopełnić niezbędne formalności. Na co zwrócić uwagę, zawierając umowę B2B?
Co należy wiedzieć o umowie B2B?
Na samym początku warto odpowiedzieć sobie, czym jest zatrudnienie B2B. Zawarty w nazwie skrót pochodzi od angielskiego zwrotu “business to business”, a tym samym oznacza umowę o współpracę zawieraną między firmami. Jej stronami mogą być więc spółki lub jednoosobowe działalności gospodarcze (w ramach tej formuły nie liczy się wielkość przedsiębiorstwa). Co więcej, przedmiotem tego typu umowy cywilnoprawnej może być niemal wszystko, dlatego nie będzie problemem wyznaczenie zakresu obowiązków typowego dla danego stanowiska i branży. Ważna w tej kwestii jest odpowiednia organizacja dokumentów, aby w sytuacji niewywiązania się z kontraktu, móc powołać się na konkretne zapisy.
Jeśli chcemy zaoferować kandydatowi zatrudnienie B2B, musimy więc mieć pewność, że prowadzi on już własną działalność gospodarczą bądź też będzie gotowy do założenia własnej firmy. Zgodnie z polskim prawem może być to każda osoba fizyczna, która ukończyła 18 rok życia, a także jest obywatelem jednego z krajów Unii Europejskiej.
Co jeszcze należy wiedzieć o umowie B2B? Przede wszystkim to, że taka forma współpracy regulowana jest przez Kodeks cywilny, a nie przez Kodeks Pracy (jak to ma miejsce w przypadku umowy o pracę). Co to oznacza w praktyce? Jeśli jako pracodawca decydujemy się na zatrudnienie B2B, nie możemy narzucić miejsca i czasu realizowania usług, które określono w kontrakcie. Z drugiej strony nowy pracownik zostaje pozbawiony wielu przywilejów, które są typowe dla umowy o pracę. Forma zatrudnienia B2B cieszy się jednak obecnie tak dużą popularnością, że obie strony idą na pewne ustępstwa m.in. w zakresie urlopów czy czasu i miejsca pracy.
Umowa B2B a zakaz konkurencji
Bardzo ważną kwestią w ramach zawierania umowy B2B jest zakaz konkurencji. Kodeks Pracy jasno określa warunki, które muszą zostać spełnione, aby pracownik był zobowiązany do niepodejmowania działalności w firmie o podobnym profilu. Niestety, przepisy nie są tak klarowne w przypadku zakazu konkurencji w ramach zatrudnienia B2B. Jako pracodawca musimy więc dopełnić wszelkich formalności, aby odpowiednia klauzula znalazła się w umowie. Warto więc zapoznać się dokładnie z treścią ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 16 kwietnia 1993 roku oraz z tzw. zasadą swobody umów, wynikającej z Kodeksu cywilnego.
Aby zakaz konkurencji w umowie B2B obowiązywał pracownika, dokument powinien spełniać kilka warunków. Przede wszystkim musi zostać sporządzony w formie pisemnej, a także zawierać prawidłowe dane na temat stron porozumienia. Dodatkowo należy pamiętać o uwzględnieniu dokładnych informacji odnośnie do czasu trwania, zakresu działalności, a także obszaru, w obrębie którego pracownik nie może wykonywać działalności konkurencyjnej. Decydując się zatrudnienie w oparciu o umowę B2B, należy pamiętać o właściwym przechowywaniu tego typu dokumentów z klauzulą. Przyda się do tego zwykła teczka czy specjalne pojemniki.
Czy na umowie B2B przysługuje urlop?
Wiele wątpliwości budzi również kwestia urlopu na umowie B2B. Tak, jak wcześniej wspomniano: taka forma współpracy regulowana jest przez Kodeks cywilny, w związku z czym pracownik nie ma prawa do płatnego odpoczynku w wymiarze 20 lub 26 dni. Dodatkowo traci również inne przywileje, takie jak np. nieobecność z powodu usprawiedliwionej choroby czy urlop okolicznościowy.
Z uwagi na rosnącą konkurencję na rynku pracy i utrudnione procesy rekrutacyjne, wiele firm oferuje jednak tego typu benefity w ramach zatrudnienia B2B. Dodatkowe dni wolne, które wliczane są do wynagrodzenia na umowie B2B, powoli stają się więc standardem. Zwłaszcza że pracodawca oszczędza i tak dużo pieniędzy na takiej formie zatrudnienia. Warto jednak pamiętać, że nie ma możliwości umieszczenia klauzuli płatnego urlopu w umowie B2B, stąd też w razie jego niewykorzystania pracownikowi nie należy się ekwiwalent pieniężny. Pomimo że dodatkowe dni wolne przyznawane są na podstawie niepisanego porozumienia, warto dla wewnętrznych celów prowadzić odpowiednią dokumentację. Wykorzystując w tym celu segregator i koszulki, warto przechowywać wszelkie wnioski o dni wolne czy roczne plany urlopowe w jednym miejscu.
Wypowiedzenie na umowie B2B
Wiele osób zastanawia się również, czy na umowie B2B obowiązuje okres wypowiedzenia. Zakończenie współpracy może nastąpić na drodze porozumienia czy jednostronnego oświadczenia woli (dotyczy to przypadków określonych w przepisach lub w sporządzonym kontrakcie – zwykle jednak ma miejsce w sytuacji niezrealizowania usług w danym terminie).
Warto jednak podkreślić, że wypowiedzenie na umowie B2B przebiega zgodnie z warunkami, które zostały uzgodnienie między stronami. Jeśli w kontrakcie istnieje zapis, że okres ten wynosi 3 miesiące, to takiego terminu należy się trzymać. Chyba że odstąpienie od umowy jest uzasadnione przez zapisy w ustawie np. dopuszczanie się zwłoki w wykonaniu zobowiązania.
Umowa B2B – koszty
Jedną z głównych przyczyn, dla których tak wiele firm decyduje się umowę B2B, są koszty zatrudnienia. W przypadku tej formy współpracy pracodawca nie jest zobowiązany do opłacania dodatkowych podatków, składek emerytalnych, rentowych czy wypadkowych, a także obowiązkowych funduszy. W konsekwencji cała suma, jaką musiałby przeznaczyć na umowie o pracę, może przekazać w postaci wyższego wynagrodzenia.
Niskie koszty pracodawcy na umowie B2B to tylko jeden z wielu argumentów przemawiających za tą formą zatrudnienia. Wszelkie formalności związane z odprowadzeniem składek spoczywają bowiem po stronie pracownika. Decydując się na jednoosobową działalność gospodarczą, musi on samodzielnie uiścić należne opłaty, zająć się rozliczeniami oraz prowadzeniem stosownej księgowości. Z jego perspektywy oznacza to dodatkowe koszty na umowie B2B, które warto uwzględnić w trakcie negocjowania wynagrodzenia na etapie rekrutacji.
Co więcej, pracownik ma w obowiązku każdorazowo wystawiać fakturę za wykonaną pracę. W zależności od warunków określonych w kontrakcie, pracodawca musi wypłacić wynagrodzenie w danym terminie. W przypadku zatrudnienia B2B standardem jest 7 lub 14 dni od momentu wystawienia faktury (zgodnie z przepisami nie może być to więcej niż 60 dni).
Wynagrodzenie na umowie B2B
Z uwagi na to, że jako pracodawca ponosimy niższe koszty na umowie B2B, możemy zaoferować kandydatom stosownie wyższe wynagrodzenie. W wielu przypadkach takie rozwiązanie okazuje się bardzo opłacalne dla pracownika, przez co decyduje się on zrezygnować z niektórych przywilejów oraz dopełnić samodzielnie szeregu formalności. Co istotne, wysokość wynagrodzenie na umowie B2B może być określana na podstawie różnych sposobów. Szczegółowe informacje na ten temat powinny zostać określone w trakcie negocjacji, a następnie znajdować potwierdzenie w zawartym między stronami kontraktem.
Jeśli dane stanowisko ma ściśle określony zakres obowiązków, możemy zdecydować się na ryczałt miesięczny. Wówczas z pracownikiem zostaje z góry ustalona kwota miesięcznego wynagrodzenia na umowie B2B. Inną opcją jest ryczałt z limitem godzin, po przekroczeniu którego zatrudniona osoba może zaprzestać wykonywania obowiązków, bądź też uzyskać zapłatę za dodatkową pracę. Kolejnym popularnym rozwiązaniem jest stawka godzinowa na umowie B2B. Taka forma obliczania wysokości wynagrodzenia sprawdzi się w sytuacji, gdy zależy nam na dużej elastyczności np. w zależności od danego okresu rozliczeniowego mamy inne zapotrzebowanie na określone usługi.
Umowa o zatrudnienie B2B
W internecie z łatwością znajdziemy wzór umowy współpracy B2B, warto jednak przed jej podpisaniem zweryfikować, czy zawiera ona wszystkie niezbędne elementy. W dokumencie tym z pewnością należy zawrzeć:
● przedmiot umowy (dokładny zakres, liczbę i częstotliwość świadczonych usług przez pracownika itp.),
● sposób określania wynagrodzenia na umowie B2B,
● deklaracja przeniesienia praw autorskich (dotyczy to zawodów, które opierają się na wytwarzania utworów w rozumieniu przepisów np. programistów, grafików czy copywriterów),
● zobowiązanie do zachowania poufności (warto tu dokładnie określić, jaki rodzaj informacji stanowi tajemnicę dla danej firmy),
● zakaz konkurencji (należy sprecyzować działania, które są nim objęte),
● warunki wypowiedzenia umowy B2B.
Dodatkowo należy pamiętać o umieszczeniu stosowanych informacji na temat kar umownych w razie naruszenia niektórych zakazów czy zobowiązań. Oczywiście powinny być one adekwatne do stopnia naruszenia zapisu – w przeciwnym wypadku sąd może wydać wyrok na korzyść pracownika. W umowie o współpracy między firmami nie powinny znaleźć się informacje na temat urlopów, nawet jeśli przedsiębiorstwo oferuje płatny wypoczynek w ramach zatrudnienia B2B. Tego typu kontrakt ma charakter cywilnoprawny, z kolei wskazane pojęcie przypisane jest dla języka prawa pracy.
Bardzo ważna w tym kontekście jest właściwa archiwizacja dokumentów. Zwłaszcza jeśli w umowie figurują zapisy na temat przekazania praw autorskich czy deklaracji zachowania poufności. Warto w tej kwestii powziąć takie same środki, jak w przypadku archiwizacji standardowych umów o pracę, wykorzystując w tym celu np. specjalne pojemniki na dokumenty.
Umowa B2B – wady i zalety
Nie ma wątpliwości, że umowa B2B ma swoje plusy i minusy, które warto dokładnie przeanalizować przed podpisaniem kontraktu. Z perspektywy pracodawcy przeważają jednak korzyści, a wśród nich przede wszystkim: znacznie niższe koszty i mniej formalności. Z drugiej strony powinien on jednak zapewniać większą swobodę pracownikowi, nie narzucając miejsca, czasu czy organizacji pracy. W konsekwencji zatrudnienie B2B sprawia, że pracodawca ma znacznie mniejszą kontrolę nad zatrudnioną osobą.
Sprawa jest nieco bardziej skomplikowana dla samego pracownika. W jego przypadku umowa B2B ma pewne wady i zalety, a ich bilans może być różny w zależności od sytuacji danej osoby. Zwykle taka forma zatrudnienia wiąże się z większymi zarobkami, ale należy wziąć pod uwagę dodatkowe koszty i czas związany z dopełnieniem wszelkich formalności. Dodatkowo jeśli pracownik decyduje się na przejście z umowy o pracę na zatrudnienie B2B w tej samej firmie, nie może korzystać m.in. z “ulgi na start”.
Czytaj także:
● Jak prowadzić ewidencję czasu pracy?
● Organizacja pracy biurowej. Jak wprowadzić ład do biura?
● Jak długo przechowywać dokumenty w firmie?
● Archiwizacja dokumentów - jak to robić w biurze?
● Ile pracodawca płaci za pracownika?
● Kiedy odprawa dla pracownika?
● Przechowywanie dokumentacji pracowniczej. Wszystko, co musisz wiedzieć!