Firmowa wizytówka to często element, który odpowiada za pierwsze wrażenie, jakie nasza firma wywiera na potencjalnym kliencie czy kontrahencie. Warto więc wiedzieć, jak powinna wyglądać wizytówka firmowa i co musi się na niej znaleźć. Zapraszamy do lektury krótkiego poradnika na temat standardowych formatów wizytówek.
Co powinna zawierać wizytówka firmowa?
Zanim przystąpimy do projektowania szaty graficznej, powinniśmy zastanowić się, co co zawiera wizytówka firmowa w klasycznym wydaniu. Absolutne minimum informacji, jakie powinny znaleźć się na wizytówce to:
- Imię, nazwisko i stanowisko zajmowane przez właściciela wizytówki.
- Nazwa firmy i/lub logo firmy. Na samo logo firmy możemy zdecydować się w sytuacji, gdy nazwa firmy jest w nim zawarta w sposób czytelny.
- Dane kontaktowe: dziś jest to najczęściej numer telefonu, adres poczty elektronicznej oraz adres strony internetowej firmy.
- Jeśli zależy nam, żeby klienci odwiedzali stacjonarny punkt naszej firmy, to na wizytówce powinien się znaleźć również jego adres.
Kluczowe w projektowaniu wizytówki jest odpowiednie zagospodarowanie niewielkiej przestrzeni. Cały projekt wizytówki musi być spójny graficznie, a przy tym przejrzysty i czytelny.
Poza tymi obowiązkowymi elementami możemy pomyśleć o dodatkowych elementach, które sprawią, że nasza wizytówka będzie się czymś wyróżniać. Ciekawym pomysłem może być na przykład umieszczenie na wizytówce kodu QR prowadzącego do odpowiedniej sekcji naszej strony www. Taki kod możemy umieścić na przykład po drugiej, niezagospodarowanej stronie wizytówki.
Format wizytówek i inne standardy
Standardowy format wizytówki, jeśli chodzi o rozmiar, to 90 x 50 mm. Właśnie taki rozmiar mają standardowe wizytowniki, w których możemy gromadzić wizytówki innych osób z branży. Możemy jednak poeksperymentować z innymi, niestandardowymi wymiarami czy kształtami wizytówek. Nasza wizytówka może się wtedy nie mieścić w klasycznym wizytowniku, na pewno jednak będzie się wyróżniać na tle innych wizytówek.
Poza rozmiarem, kluczowe elementy przy tworzeniu standardowego formatu wizytówki to:
- Treść, czyli co dokładnie ma się na wizytówce znaleźć.
- Czcionka, która powinna być spójna z logo firmy i czytelna.
- Orientacja wizytówki w pionie lub poziomie. Standardowym formatem są wizytówki poziome, często można jednak spotkać również wizytówki zaprojektowane w pionie.
- Układ i rozmieszczenie poszczególnych elementów. To chyba najważniejszy element projektu wizytówki. Przy planowaniu poszczególnych elementów, warto pamiętać, że jesteśmy przyzwyczajeni do czytania od lewej do prawej.
Jeśli wizytówkę projektujemy samodzielnie, a druk zlecamy profesjonalnej firmie, to musimy zadbać również o odpowiedni format wizytówki. W większości przypadków drukarnie będą od nas wymagać przesłania pliku w formacie TIFF lub PDF. Tak przygotowany plik gwarantuje wydruk dobrej jakości. Jeżeli w naszej firmie są dobrej jakości drukarki i inne urządzenia biurowe, to możemy pomyśleć o samodzielnym wydruku wizytówek. Pamiętajmy jednak, że sam wydruk to tylko część procesu tworzenia wizytówek. Bardzo ważne jest także idealnie równe wycięcie wizytówek. Do tego celu niezbędne będą profesjonalne gilotyny do papieru, takie jak te używane w drukarniach i firmach poligraficznych. Jeżeli zależy nam na stworzeniu niezwykle trwałych wizytówek, które będą przypominać plastik, możemy pomyśleć o wykorzystaniu takich urządzeń jak laminatory.
Wizytówka firmowa – jaki papier wybrać?
Standardy wizytówek dotyczą również papieru, z jakiego są wykonane. Drukując wizytówki, najczęściej sięgamy po papier kredowy matowy o gramaturze 350 g. Jest to uniwersalny wybór, który sprawdzi się w większości branż. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby trochę zaszaleć i stworzyć wyróżniającą się unikalną wizytówkę. Największe możliwości daje nam tu papier ozdobny, czyli różnego rodzaju papiery o dekoracyjnej fakturze.
Osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą być zainteresowane również artykułami: